//ILOVEU\\
Nk Contack EX lame balik ?

Selasa, 11 Oktober 2011|| 0 KOMEN.Tekan sini untk komen


Assalamualaikum =)
Hye korunk :)
Selamat Pagi
*pagi yg gelap , kini sudah terang .
aku ex kau dan engkau pun sama .
hahaha
(sajsaje nak menghibur di pagi yang sememangnyer aman gile)
......
Nana nak share dgn korunk pasal satu benda alah ni .
pasal apa ye ?
pasal : CARA-CARA NAK CONTACK EX LAME BALIK .
Mesti ramai yg inginkan balik EX dia . Rindu la konon . heeehe .
okee , td nana terjumpe cara-cara nih .
bg korang yang rindu giler2 tuh , jangan give up lagi ea . heehe =)

1)Dapatkan Butir Diri dia .
   Bila dapat butir diri dia, jangan call nombor telefon dia terus. Apatah lagi kalau jenis dah bertahun tak jumpa atau dulu berpisah dengan cara yang tidak baik. Sebab call ni kadang-kadang terlalu “ke hadapan” dan most likely ex tu tak tahu macam mana nak react.

2)Anta pesanan ringkas saje
 Cara paling sesuai ialah cari dalam Facebook, Twitter atau e-mel. Lepas itu hantar PM atau DM atau e-mel atau YM. Pastikan contact pertama adalah KISS--“Keep Is Short and Simple”. Tulis macam ni “Assalamualaikum apa khabar? Lama tak jumpa.” DAH. TITIK.

3) Bersabar
 Biasanya ex tu akan rasa terkejut dan lambat reply. INI NORMAL. Ya la, tetiba je ada e-mel lepas entah berapa tahun tak jumpa. Mungkin dia segan, mungkin dia dah ada orang lain dan dia cuba nak mencari cara sesuai untuk komunikasi. Atau mungkin dia taknak fikir fasal masa lalu.

Jangan expect macam2, jangan assume macam-macam. Kalau lepas satu dua mel dia tak reply langsung, jangan paksa, redha je la.(ceh kejam). Trust that the person will contact you soon. But not too soon. Takkan la nak jadi rude pulak kan.

4) Bila dia dah mula reply,
 dan reply dia ok, barulah boleh
 mula bercerita. Cakap fasal zaman dulu-dulu. Yang best-best aje la. Jangan cakap fasal emosi atau krisis dulu-dulu. Tu simpan hari lain

 
5) Cerita tentang tahun-tahun yang lepas.
 Update pada dia apa yang anda buat selepas lost contact sejak hari tu. “Lepat tu saya sambung belajar dekat UiTM, bila grad saya kerja di Celcom jadi pegawai pemasaran” adalah ayat yang baik berbanding “Saya terus depress lepas tu, pastu saya kahwin dengan best friend awak yang nama dia ^^^^^ tu.” AHAHAHA

 6) PENTING:
jangan reply e-mel/DM/PM cepat sangat.
Satu nampak macam desperate (ini pendapat saya la);
dua, bila kita reply cepat sangat, kita akan memaksa dia supaya reply kepada kita. Saya tahu, anda mesti tergoda untuk tulis banyak-banyak e-mel kan? SIMPAN DULU dalam draf. Anggap macam tulis kepada kawan biasa. Susah, tapi cubalah. Lagipun tak semua orang ada masa nak bere-mel hari-hari. Apatah lagi dengan ex yang banyak simpan feelings. Takut nanti kalau dia rasa tension sangat, dia terus off-line. Kan naya!

7) Petengahan usaha

 Bilaa contact tu dah mula elok, dan dia macam selesa nak berborak, anda boleh teruskan pelan anda (wah, wah). Anda boleh mula cerita benda-benda yang serius seperti explain kenapa anda berpisah, apa perasaan anda, dan keinginan anda untuk sambung balik silaturahim. Jangan sampai bergaduh ok! Ingat, ni bukan gameshow “siapa salah siapa betul”! Minta maaf, dan beri kemaafan.

8)Redha sajee
Dan apa yang berlaku selepas itu, sama ada dia terima atau tidak, anda redha saja. Mungkin dia akan lari, mungkin dia akan marah, mungkin juga dia akan suka dan ingin kembali. Apa-apa keputusannya, terima dengan hati terbuka.

  9)Bila contact tu dah mula elok,
dan dia macam selesa nak berborak, anda boleh teruskan pelan anda (wah, wah). Anda boleh mula cerita benda-benda yang serius seperti explain kenapa anda berpisah, apa perasaan anda, dan keinginan anda untuk sambung balik silaturahim. Jangan sampai bergaduh ok! Ingat, ni bukan gameshow “siapa salah siapa betul”! Minta maaf, dan beri kemaafan. 
 10)Paling penting sebelum anda mulakan isu-isu sensitif ini ,
anda cukup maklum dan bersedia dengan akibat yang akan datang. Kalau ada senario yang tidak diingini adakah anda bersedia? Adakah anda dapat mengendali reaksi orang-orang lain jika anda kembali kepadanya? Mungkinkah ada perkara tidak diingini yang akan berlaku selepas ini, adakah anda sedia?

Yang penting : bila anda dapat saja butiran diri dia, jangan terus hubungi. Fikirkan dalam-dalam, tunggu sehari dua dulu, baru ikut gerak hati anda. Good luck!

*berfikir sambil garu kepala :/
           ~Nana Ameer~    


 



Older Post | Newer Post
♥Mynufnang

♥ Si GaDis ♥

Instagram   
NaNa Ameer
18 years old
SINGLE
email: nurjannahameer@yahoo.com
Just a simple girl . annoying .. dan teramat suka tonton cerita korea. hehee ..
saya GADIS SupERmaN !


Say HI♥!

Welcome to my
free html visitor counters
little stalkers.
. . . . . . . .
 org sedang bergolek-golek

TOLONG TINGALKAN JEJAK ANDA YG ADA BLOG SAJA bkn tinggalkan link JUALAN anda !!



My BabY bOO ♥


LovelyPearlShawl♥


INSTAGRAM : @LOVELYPEARLSHAWL (atau klick gambar untuk ke Instagram)
FACEBOOK : LOVELYPEARLSHAWL
-affordable price
-customade and readymade tudung bawal,shawl,veil


Holla :]♥ !